Een blik op de toekomst, trendforcast 2011
Een van de bekendste trendwatchers van de wereld is Lidewij Edelkoorts. Elk jaar voorspelt Lidewij aan de hand van beelden en teksten de nieuwste trends die al in de samenleving spelen maar nog niet main stream zijn. Een kleine samenvatting voor 2011:
Lidewij Edelkoort's motto voor 2011: ‘We are family’. Lidewij koppelt tendensen aan mensen en illustreert dat met design voorbeelden uit binnen – en buitenland. Ze spreekt heel inspirerend over hoe mensen en ook dingen bij elkaar (willen) horen. "We staan aan de vooravond van een periode waarin mensen zoeken naar samenleving en samenhang. Naar een groep, waarbinnen ieder zijn plaats in kan nemen zonder de eigen individualiteit op te geven."
Lidewij voorziet een grote interesse in het industriële; serieproductie als reactie op de crafts & arts van dit moment. Ook het zelf doen, (af)maken en costumizen van producten is een duidelijke wens van de consument. Andere voorspellingen zijn de opkomst van flamboyant geel (‘geel is het nieuwe roze’), blonde houtsoorten, helder glas, matte metalen als tin, koper, brons en aluminium en naast tactiele ook driedimensionale materialen. Tot slot een budget-tip in deze tijden van crisis: ‘breng je bestsellers dus nu ook in geel en/of metaal uit. Daarmee creëer je een ‘nieuw’ product, voor een nieuw publiek zonder al te hoge kosten.’
Geel? Wat vinden jullie? Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. Het is een vrolijke warme kleur die goed toegepast veel sfeer en warmte kan toevoegen. Maar geel kan ook heel goedkoop en schreeuwerig zijn....denk aan de drie dwazen dagen
Even een terugblik op de trends van Lidewij voor 2010:
Farming Fashion De landelijke, plattelandse woonstijl blijft tot ver in deze nieuwe eeuw terugkomen. Het gebruik van bescheiden materialen als geborsteld metaal, ruig beton, vergrijsd hout en basis keramiek maakt design traditioneel en gelijktijdig avant-gardistisch……….
Gardening Green De groene beweging is geen trend, maar in feite gaat het om een ramp die alleen kan worden opgelost door steeds meer verstandig wordende consumenten die zich gaan wenden tot de wereld van bio vers groen en duurzaam wonen. De invloed van deze belangrijke reddingsbeweging zal uiteindelijk ook de kleur van onze huizen en ons design definiëren.
Landscaping Space Degelijke materialen met bepaalde organische vormen omhelzen vloeiend onze menselijke vorm, met meer comfort.
Sowing Ideas Organische vormen in beweging, die geïnspireerd zijn op de natuur, des al niettemin toch gemaakt door de mens met historische keramische technologie of met snelle vooruitgang in prototyping.
Pollinating Progress Vloeiend, flexibel en bolvormig zullen de belangrijkste kenmerken van de producten voor de toekomst zijn, vervaardigd in een seriële en een moleculaire-modus.
Hybridising Species De ophoping van afvalstoffen uit onze consumptiemaatschappij, van hebzucht in volle pracht en praal, zal wereldwijd uitnodigen tot het creëren van nieuwe hybriden producten.
Harvesting Matter Een moment van dankbaarheid om na te denken over de gave van onze planeet aarde. Papier, karton, tarwe, linnen, katoen, riet, raffia, klei ... een eindeloze reeks van rijk en vezelig materiaal om ons te kunnen huisvesten, te kleden en te beschermen.
Foresting Woods De kinderdroom over een boomhuis wordt werkelijkheid met een bestaan dat is ondergedompeld in hout. Medium kleuren geven aan een gewoon huiselijk houten object warmte.
Breeding Animals Uiteindelijk zullen onze meubels eruit zien als onze viervoetige metgezellen, sterk door uitstraling.
Hunting Mushrooms Gevormd, geperst, en versiert, zijn deze ronde paddenstoel projecten voor onze interieurs.
Contemplating Nature Behang-, interieur-textiel en tapijten, blijven allemaal geïnspireerd op en imitatie van de tuin, op een meer naïeve en folkloristische wijze.
Het is al April, en het jaar is alweer op een derde maar, soms is het goed om even te kijken naar wat de voorspellingen waren en of ze uitkomen. Welke trend spreekt jou het meeste aan? Mijn top drie:
Lidewij Edelkoort's motto voor 2011: ‘We are family’. Lidewij koppelt tendensen aan mensen en illustreert dat met design voorbeelden uit binnen – en buitenland. Ze spreekt heel inspirerend over hoe mensen en ook dingen bij elkaar (willen) horen. "We staan aan de vooravond van een periode waarin mensen zoeken naar samenleving en samenhang. Naar een groep, waarbinnen ieder zijn plaats in kan nemen zonder de eigen individualiteit op te geven."
Lidewij voorziet een grote interesse in het industriële; serieproductie als reactie op de crafts & arts van dit moment. Ook het zelf doen, (af)maken en costumizen van producten is een duidelijke wens van de consument. Andere voorspellingen zijn de opkomst van flamboyant geel (‘geel is het nieuwe roze’), blonde houtsoorten, helder glas, matte metalen als tin, koper, brons en aluminium en naast tactiele ook driedimensionale materialen. Tot slot een budget-tip in deze tijden van crisis: ‘breng je bestsellers dus nu ook in geel en/of metaal uit. Daarmee creëer je een ‘nieuw’ product, voor een nieuw publiek zonder al te hoge kosten.’
Geel? Wat vinden jullie? Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. Het is een vrolijke warme kleur die goed toegepast veel sfeer en warmte kan toevoegen. Maar geel kan ook heel goedkoop en schreeuwerig zijn....denk aan de drie dwazen dagen
Even een terugblik op de trends van Lidewij voor 2010:
Farming Fashion De landelijke, plattelandse woonstijl blijft tot ver in deze nieuwe eeuw terugkomen. Het gebruik van bescheiden materialen als geborsteld metaal, ruig beton, vergrijsd hout en basis keramiek maakt design traditioneel en gelijktijdig avant-gardistisch……….
Gardening Green De groene beweging is geen trend, maar in feite gaat het om een ramp die alleen kan worden opgelost door steeds meer verstandig wordende consumenten die zich gaan wenden tot de wereld van bio vers groen en duurzaam wonen. De invloed van deze belangrijke reddingsbeweging zal uiteindelijk ook de kleur van onze huizen en ons design definiëren.
Landscaping Space Degelijke materialen met bepaalde organische vormen omhelzen vloeiend onze menselijke vorm, met meer comfort.
Sowing Ideas Organische vormen in beweging, die geïnspireerd zijn op de natuur, des al niettemin toch gemaakt door de mens met historische keramische technologie of met snelle vooruitgang in prototyping.
Pollinating Progress Vloeiend, flexibel en bolvormig zullen de belangrijkste kenmerken van de producten voor de toekomst zijn, vervaardigd in een seriële en een moleculaire-modus.
Hybridising Species De ophoping van afvalstoffen uit onze consumptiemaatschappij, van hebzucht in volle pracht en praal, zal wereldwijd uitnodigen tot het creëren van nieuwe hybriden producten.
Harvesting Matter Een moment van dankbaarheid om na te denken over de gave van onze planeet aarde. Papier, karton, tarwe, linnen, katoen, riet, raffia, klei ... een eindeloze reeks van rijk en vezelig materiaal om ons te kunnen huisvesten, te kleden en te beschermen.
Foresting Woods De kinderdroom over een boomhuis wordt werkelijkheid met een bestaan dat is ondergedompeld in hout. Medium kleuren geven aan een gewoon huiselijk houten object warmte.
Breeding Animals Uiteindelijk zullen onze meubels eruit zien als onze viervoetige metgezellen, sterk door uitstraling.
Hunting Mushrooms Gevormd, geperst, en versiert, zijn deze ronde paddenstoel projecten voor onze interieurs.
Contemplating Nature Behang-, interieur-textiel en tapijten, blijven allemaal geïnspireerd op en imitatie van de tuin, op een meer naïeve en folkloristische wijze.
Het is al April, en het jaar is alweer op een derde maar, soms is het goed om even te kijken naar wat de voorspellingen waren en of ze uitkomen. Welke trend spreekt jou het meeste aan? Mijn top drie:
- Contemplating Nature
- Farming Fashion
- Foresting Woods
jouw top 3 is ook de mijne hoewel ik Foresting Woods ook mooi vind.. een top 4 dus. Soms klik ik op je fotos om ze beter te kunnen zien maar ze zijn bijna altijd een vaste maat, soms vind ik dat wel eens jammer omdat ik graag details bekijk ;)
BeantwoordenVerwijderenjouw top 3 is ook de mijne hoewel ik Foresting Woods ook mooi vind.. een top 4 dus. Soms klik ik op je fotos om ze beter te kunnen zien maar ze zijn bijna altijd een vaste maat, soms vind ik dat wel eens jammer omdat ik graag details bekijk ;)
BeantwoordenVerwijderen